Freitag, 17. Oktober 2014

Får klorofyl ud af bladene med vand

Grønne blade er fuld af klorofyl. Hvis man kan male med bladene, skal det også være muligt at får farvestoffet ud i vandet.

Jeg prøver at lade bladene stå i varmt vand. Kun kort, så sker der ingenting, men natten over, kan man se lidt forandringer.




Efter jeg har filtret vandet, er det en lille smule grøn-gul.


Men der er jo mere farve i. Jeg vil prøve at får vandet mere grønt.

Jeg river bladene i virkelig små stykker.


Fylder lidt sand ovenpå.


Kogt vand ovenpå.


Og så kværulere det hele et stykke tid. Jeg har ingen morter, og bruger en pen i stedet for. :D


Efter jeg har filtret det, kan man se en god grøn farve i vandet. Men farve er der stadigvæk i bladene.



Her ser man sammenligningen 


 Og her sammen med almindeligt vand.


Med røde og gule blade skete der ingenting.


Hvad det der?

I bladene sidder klorofyl, som sidder i cellerne af bladet. Når man river bladene i stykker og kværulere dem, går cellerne i stykker og klorofylen kan kommer ud.
Sanden hjælpe med at åbne dem.
Fordi det ikke er alle celler som gå i stykker, bliver bladene ved med at være grønne.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen