Mittwoch, 15. Oktober 2014

Æbleeddike

Efter at jeg har lavet æblejuice og æblete ud af skrællerne, er der stadivæk æblemos tilovers. Selvfølgelig kan det koges op og fyldes i glas, men det har jeg allerede gjort sidste år og jeg vil gerne prøve noget nyt,

Jeg vil lave eddike i stedet. Det tager meget lang tid og bliver ikke færdig til vi skal være færdig med opgaven, derfor dokumenterer jeg ikke den færdige eddike og heller ikke hviletiden, som eddiken har brug for, for at udvikle sig.

Til at starte med, skal skålen med moset fyldes op med vand, indtil vandet stå ca to centimeter over mosen.


Bageefter skal det stå køligt for tre til fem uger. Indtil der opstår små bobbler. Det er starten af gæringsprocessen. Hvis man ikke har så meget tid, findes der mulighed for at tilføje noget sukker eller gær, så går processen hurtigere.


Den begyndende eddike skal filtres og står i mørket for mindst seks uger. Den kan stå meget længere og smager bedre og bedre med tiden.


Den har brug for luft, derfor er der kun et stykke stof ovenpå, sat fast med et gummibånd.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen