Montag, 19. Mai 2014

Regnvejr i børnehaven

 Hvad gør man, når man er kun er en dag i børnehave som vikar og det regner!?
Jeg tænkte på det eksemprl jeg havde liggende derhjemme.


Og så gik jeg i gang. Først med materiale. Og kaffe! ;)


Og så gik pigerne i gang. De var nemt at motivere.
Klipre og...





klistre.




At motivere drengende var meget mere svært. Jeg spurgte pædagogen fra børnehaven, hvad de godt kunne lide og fandt ud af, at de har stor interesse i Star Wars.

Så begyndte vi alstå at lave Star Wars masker.



I kan sikkert se forskellen mellem de princessemasker og de Star-Wars-masker. ;) :D


Til sidst sad vi sammen og spiste lidt frugt.




Klippe og klistre hjælper med at udvikle finmotorikken. Det styrker kreativiteten og fantasien og giver mulighed for at danne identitet. Børnene får mulighed for at fordybe sig i processen og arbeide med forskellige pynt.

Ifølge Kirsten Drotner påvirker erfaringer fantasien, og fantasien bliver til en æstetisk produktion gennem kreativiteten.
Kreativiteten er en forbindelse mellem den indre og den ydre verden, mellem processen og produkt, den usynlige og den synlige og også mellem den individuelle og det sociale.
Drotner deler hele processen i tre niveauer.
Det individuelle niveau, i forhold til jeg og mig, som indeholder muligheden for at afprøve en eksperimenterende tilgang til egen identitet.
Det sociale niveau, i forhold til jeg og dig, som indeholder muligheden for at spejle sig i andres produkter.
Og i det kulturelle niveau, i forhold til jeg og verden, som indeholder muligheden for at udtrykke, hvem man er, og som er meget afhængig af samfundet, man lever i.

Klide: Drotner, Kirsten, 1995: ”At skabe sig selv"

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen