Samstag, 18. Oktober 2014

Får klorofyl ud af bladene med alkohol

Jeg vil igen prøve at få koroflyden ud af blade. Denne gang ikke med vand, men med alkohol.

Jeg har valgt at tage nogle blade fra blomsterkarsen, fordi de har ret meget fugtihed og det er dermed nemmere at får "farven" på papir.


Der er brug for et stykke køkkenrulle.


Med en mønt, rives der over bladet, som ligger på køkkenrullen, så at der opstår et grøn linje.



Papiret skal klippes i stykker.


Derefter skal et glas fyldes med alkohol


Og papiret hænges ind i alkoholen. Papiret suger alkoholen op og fugtigheden stiger op.


Efter papiret er suget fuld med alkohol skal det tørre på radiatoren. 




Efter at papiret er tørt, kan man se forskellige farver.




Hvorfor kan man se forskellige farver?

Grunden er at grøn består af forskellige farver. Nogle af dem kan nemmere løses op i alkohol og kan dermed føres hurtigere op på papiret.

Biologimuseet

Vi fik en guide i museet og


det var ikke kun børnene og pædagogerne som var med, men også en af vores bidukker.


Børnene fik mulighed for at høre forskellige lyde, som bier producerer.


De fik set på tegnede tavler med informationer omkring bier.


Og så var der en teoretisk bistade, hvor børnene kunne kigge på rammerne med vokstavlerne.



Til sidst fik børnene lov til at male nogle billeder. Alt i alt en fin tur, ikke kun omkring bier, men det var det som var mest spændende for os.




Freitag, 17. Oktober 2014

Får klorofyl ud af bladene med vand

Grønne blade er fuld af klorofyl. Hvis man kan male med bladene, skal det også være muligt at får farvestoffet ud i vandet.

Jeg prøver at lade bladene stå i varmt vand. Kun kort, så sker der ingenting, men natten over, kan man se lidt forandringer.




Efter jeg har filtret vandet, er det en lille smule grøn-gul.


Men der er jo mere farve i. Jeg vil prøve at får vandet mere grønt.

Jeg river bladene i virkelig små stykker.


Fylder lidt sand ovenpå.


Kogt vand ovenpå.


Og så kværulere det hele et stykke tid. Jeg har ingen morter, og bruger en pen i stedet for. :D


Efter jeg har filtret det, kan man se en god grøn farve i vandet. Men farve er der stadigvæk i bladene.



Her ser man sammenligningen 


 Og her sammen med almindeligt vand.


Med røde og gule blade skete der ingenting.


Hvad det der?

I bladene sidder klorofyl, som sidder i cellerne af bladet. Når man river bladene i stykker og kværulere dem, går cellerne i stykker og klorofylen kan kommer ud.
Sanden hjælpe med at åbne dem.
Fordi det ikke er alle celler som gå i stykker, bliver bladene ved med at være grønne.

Donnerstag, 16. Oktober 2014

Bladecollage

En typisk efterårsaktivitet er at lave en collage ud af tørrede blade. Jeg har haft nogle til overs fra mit memory og så spurgte jeg mig, om der findes en forskel mellem tørre og friske blade.


Jeg begyndte med de tørre blade.




Og bagefter de friske





I starten kan man arbejde godt med begge. Det hvad jeg godt kunne lide med de friske blade er at farven er meget mere intensiv.

Men efter limen begynder at tørre, sidder de tørre blade stadivæk fast på papiret, 



hvorimod de friske ikke holder så godt længere.


Yoghurt

Der er brug for sødmælk, almindelig yoghurt - det skal ikke være nogen speciel - en kasserolle, et termometer og en piskeris.


Mælken skal fyldes i kasserollen og koges op.



Efter kogningen skal det køles ned til ca 38°C



Så skal der tilføres en stor ske yoghurt til mælken og røres i. Så få man yoghurtkulturer i mælken.





Nu skal det stå varmt over natten. Jeg brugte en varmedunk og et stort håndklæde.



Så er den fædig og skal i køleskabet.