Ja, godt spørgsmål!
Hvorfor laver jeg så
mange bestemmelser?
Fra fortællinger fra
min barndom ved jeg, at mor og jeg gik rundt i haven for at samle vilde
krydderurter til vores salat og at jeg vidste eksakt hvad jeg måtte spise og hvad
jeg ikke måtte spise. Og jeg kan huske, at jeg ofte var i gang med far i
haven for at plante forskellige grønsager.
Jeg er opvokset med
alle mulige begreber fra naturen, vidste altid hvilken plante jeg ser, hvilken
plante der var giftig og hvilke jeg måtte spise. Hvilken fugl der lige synger og
hvad det er for et krybdyr vi fandt i haven. Min bedstemor gjorde det allerede
og jeg har fået en del at vide også fra hende.
Jeg synes stadigvæk at
det er spændende og værdifuldt.
Da jeg arbejder i de
danske børnehaver i mit område nu, vil jeg gerne have mulighed for at give min viden til børnene. MEN, det skal jo ske på dansk! Men ikke kun i de danske børnehaver
på den tyske side er det vigtigt for mig. Jeg kan godt forestille mig, at
specialisere mig på børnehavebørn / skovpædagog og der er de danske ord til
"tingene" også meget vigtigt!
Den del af arbejdet i og med biotopen, som jeg synes er mest spændende er ”fra jord til bord” og iagttagelser fra forskellige dyr og planter. For begge aktiviteter er der brug for at vide, hvad man har eller hvad man ser – altså for bestemmelser.
Den del af arbejdet i og med biotopen, som jeg synes er mest spændende er ”fra jord til bord” og iagttagelser fra forskellige dyr og planter. For begge aktiviteter er der brug for at vide, hvad man har eller hvad man ser – altså for bestemmelser.
Der giver man børnene mulighed får at
få indsigt i naturens mangfoldigheder og kendskab til forskellige dyr og
planter. Man kan være kreativ med naturmaterialer og undersøge og udforske naturen gennem brug af sanserne.
Især gennem aktiviteterne som stå i sammenhæng med ”fra jord til bord”, får børnene kendskab til at lave mad i og med naturen, ud af naturens råvarer. Når man bruger en plante direkte ud af naturen, så kan man bevidstgøre madens vej – nemlig ”fra jord til bord”.
Især gennem aktiviteterne som stå i sammenhæng med ”fra jord til bord”, får børnene kendskab til at lave mad i og med naturen, ud af naturens råvarer. Når man bruger en plante direkte ud af naturen, så kan man bevidstgøre madens vej – nemlig ”fra jord til bord”.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen